2015. április 16., csütörtök

Raag Yaman, New Orleans felé törlesztek

Van nekem egy kedves ismerősöm New Orleans térségében. Úgy hívják, Blaise Serpas. Amikor a Katrina nevű hurrikán romba döntötte a házát, gondolt egyet, és elkezdett skype-on szárangi leckéket venni. Először pakisztáni, aztán indiai tanártól. Tudod, Linet, hogy melyik hangszer a szárangi? Az észak-indiai klasszikus zene egyik legszebb megszólaltatója.


Hogy miért ezt a hangszert és az indiai zenét választotta, meg ne kérdezd... De feltételezem, hogy előtte is elég muzikális volt. Egyébként az az érdekes a szárangiban, hogy a köröm felületét kell a húrhoz érinteni, tehát a húrt nem "lefogják", csak hozzáérnek.

Régóta tervezzük, hogy közös felvételt készítünk. Bizony, így távban! Én nem hitegettem, tudtam, hogy nem lesz egyszerű. Kiválasztotta a yaman kalyan nevű rágát:



Felvett egy sávnyi elektromos tampurahangot, és zongorán rárögtönzött négy és fél perc imprót ebből a rágából. Ilyenkor azt kell tudni, hogy ez a rága milyen hangokból áll, hogy néz ki a hangsor fefelé, hogy lefelé. Ez a rága szerencsére nem nehéz, viszont nagyon szép, a hangulata estére való, szerelmes álmodozás. 

Volt egy régi mikrofonom, de a kábel úgy látszik, feladta. Kikísérleteztem, hogy legjobb a netbookról hallgatnom Blaise felvételét, és a magam éneksávját az okostelefonnal készítem el. Lesz, amilyen lesz. Többször is nekifutottam Budakeszin és Kőbányán is... sokáig elégedetlenkedtem. Aztán tegnap elküldtem az egyik végterméket a New Orleans-i kollégának, aki csodát művelt vele... ez tényleg én vagyok? Képzeld, azt mondta, olyan szép lett, hogy inkább lecseréli a zongora sávját szárangira. Ennek én is nagyon örülök. Amit itt megosztok, azon egyelőre csak az én hangom hallatszik (kb. 25 mp-től), meg az elektromos tampura. Blaise még ügyködik a laboratóriumában. Ha meglesz a végtermék, kiteszem azt is.  





Hát, ilyen lett... Ezt a "lépegetést" úgy hívják, alaap. Mielőtt bármiféle ütem vagy szöveg indulna, a rága hangjait be kell járni. Ez az előadás elején az egész hangsor rögtönzéses bemutatása, alapja (szaknyelven alaap, nem írtam el!). Meg kell mondjam, amióta először meghallgattam, azóta rengeteg érzést éltem meg: voltam rá büszke, szégyelltem, észleltem a hibákat, a gyengeségeket... most alapvetően örülök, hogy van ez a felvétel.

Nagyon szeretnék komolyabban leckéket venni... Linet, ugye várod a folytatást, a hangszeres sávval? Én nagyon. Azért osztottam ezt mégis meg ilyen hamar, mert Blaise képes, és új ötlettel áll elő. És akkor az énekhangból is új sáv kell! De nekem nagyon bejön ez a kísérletezés. Talán ezt a felvételt is elküldöm Shubhrodeepnak Düsseldorfba... Vagy Kishore Kumarnak, az egyetlen tanárnak, akitől három kemény leckét sikerült vennem, amikor erre járt...


Ha rászánom magam, majd elmondom, mi volt a véleményük!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése